Waarom je niet je hand op de versnellingspook moet leggen tijdens het rijden
Automobilisten die een handgeschakelde auto rijden, maken er soms een gewoonte van om tussen het schakelen hun hand te laten rusten op de schakelpook. Deze onschuldig lijkende handeling kan extra slijtage aan de versnellingsbak veroorzaken.
Het lijkt onschuldig en veel automobilisten vinden het fijn, maar deze gewoonte kan zorgen voor extra slijtage aan de tandwielen van de transmissie, waardoor deze eerder aan vervanging toe is. Door je hand er op te houden, kan de schakelvork van de bak tegen draaiende delen van de bak - zoals de zogeheten synchromesh-ringen - drukken, met extra slijtage tot gevolg.
Hoewel er ook video's te vinden zijn waarin wordt beweerd dat het niet schadelijk is en er ongetwijfeld uitzonderingen zijn, gaan wij liever af op de deskundigheid van onder meer de Britse Wegenwacht. Het advies om niet met je hand op de pook te rijden is ook terug te vinden in de instructieboekjes van een groot aantal auto's. Een andere reden om het niet te doen, is dat het veel veiliger is om beide handen aan het stuur te houden.
Voet op koppeling
Wil je dat je versnellingsbak lang meegaat, probeer dan ook niet de koppeling ingedrukt te houden wanneer je wacht tot het stoplicht op groen springt. Het ingedrukt houden van de koppeling zorgt voor continue frictie tussen de koppeling en transmissie, waardoor beide onderdelen eerder slijten. Het beste is om de auto naar neutraal te schakelen en de koppeling los te laten.
Ook zijn sommige chauffeurs geneigd om met hun voet op het koppelingspedaal te rijden. Dit kan volgens de Britse Wegenwacht RAC ertoe leiden dat het druklager van de koppeling in contact komt met delen van de koppeling. Dat kan wrijving veroorzaken, terwijl het niet nodig is én het kan na verloop van tijd leiden tot bijgeluiden en zelfs uitval van de koppeling, wat een dure reparatie tot gevolg heeft.